Detta är single-inblick.php
Detta är TEMPLATES\SINGLE\POST.php

Hantera stressade situationer som en elitsoldat

Vid stressade situationer kan du ha användning av dessa enkla mentala tekniker som används av bland annat Navy Seals. Följande fyra tekniker kan öka din förmåga att klara av stressade situationer med mer än 30 %. Navy Seals (DEVGRU) är ett amerikanskt elitförband, de är utan tvekan en av de mest välutbildade och kompetenta militära styrkorna i världen och de har också en av de tuffaste militära utbildningarna.

Programmet med att träna mentalt togs fram för att fler aspiranter skulle klara uttagningsprocessen av BUD/S (Basic Underwater Demolition/SEAL) och framförallt den tredje veckan som kallas ”hell week”. Teknikerna kommer ursprungligen från elitidrotten Genom användandet av dessa till synes enkla metoder ökade antalet aspiranter som klarade uttagningen med hela 30%. I det stora hela handlar det om att kontrollera amygdala. Amygdala finns djupt inne hjärnan och utvecklades långt innan vi blev tänkande varelser. Amygdala har direktkontakt med det limbiska systemet vilket gör att du snabbt hamnar i primitiva instinkter som att slåss, fly eller bli paralyserad om nu amygdala bestämmer sig för att gripa in. Amygdala reagerar dubbelt så snabbt som den tänkande hjärnan (neocortex). Så för att hindra eller minska risken att amygdala tar över innan du hinner tänka, kan användandet av någon av dessa fyra tekniker vara avgörande för hur du kommer hantera en stressig situation.

De fyra mentala metoderna som lärs ut till Navy SEALs är (The Big Four)

  1. Prata med dig själv (positive self-talk) – Använd subtila fraser som ”Det är enkelt”, ”Jag klarar det”, ”Nej det funkar inte – pröva nästa”, ”Stopp, sluta med det du gör” ”Heja det går bra” och ”Jag kan det här” osv.. Ja ni förstår säkert.
  2. Sätt kortsiktiga mål – Detta har visat sig att oberoende vilken typ av situation du är i så fungerar det, allt ifrån träning till att reda ut faror såsom att ta sig ut ur ett brinnande hus eller bekämpa en svår situation. Minska stress genom att begränsa dig till den närmaste framtiden och sätt korta nåbara mål typ;
  3. Visualisering eller mental repetition – Att repetera det i tanken som du ska göra flera gånger och visualisera dig att du klarar det, har visat sig mycket effektivt för att kunna slutföra uppgifter under stress.
  4. Kontroll av uppjagat tillstånd – Metoden 4-4-4 är mer av en fysisk träning och handlar om att kontrollera andningen genom att andas långsamt; andas in i ca 4 sekunder och sedan håll andan i 4 sekunder för att slutligen andas ut i 4 sekunder. Gör det minst tre gånger. Denna metod lugnar ner de fysiska besvären och sänker amygdalas aktivitet.

Teknikerna har använts sedan 2006 i Navy Seals och på senare tid har de utvecklats eller tagit till sig ett flertal nya tekniker; ”Compartmentalization”, ”Contingency Planning” och ”Focus and Concentration”. Att jag inte tagit med dem är för att de inte har riktigt samma värde för oss normala som de första fyra.

Källa: Amerikanska marinen; Commander Eric Potterat, Ph.D.

Dela inlägget

Individ- och ledarutveckling

Våra populära coaching och ledarutvecklingsprogram bygger upp ditt personliga ledarskap och stärker både självkänsla och självförtroende. Det gör att du, blir tryggare, kan prestera mer och samtidigt må bättre.
Uppdrag

Christina Jarl, personal-samordnare på Peab – Ledarutveckling

Uppdrag

Martin Jonsson, Segmentschef på ÅF – Ledarutveckling

Uppdrag

Fredrik Tamker, Det Norske Veritas – Teamutveckling

Uppdrag

Linda Lai – Professor i organisationspsykologi och ledarskap